Plötsligt händer det: Att flera vilda djur uppenbarar sig på en och samma fotorunda. En riktig överraskning blev det senast när jag träffade på en kungsörn som satt bland trädtopparna i utkanten av ett kalhygge. Det dröjde inte länge innan den stora fågeln tog till flykten, men vid det laget hade jag hunnit skruva på konvertern och få några panoreringar innan den försvann mot skogsbrynet!

***

Vad jag då inte visste var att jag en stund senare skulle stå öga mot öga med en älg mitt ute i skogen. Han måste ha varit väldigt nyfiken på ljuden som närmade sig honom bakom snöhöjden mitt i skogen – eftersom han valde att stå kvar. Innan han avlägsnade sig i ultrarapid.

Det gjorde inte så mycket att vildsvinen undgått spårsnön den här gången. Eller jo, det hade ju blivit triss i vilda djur då…

 Båda bilderna är konverterad till sv/v i PS.

(Tidaholm 10 januari 2012)

