De var ganska lösa, utfästelserna.

— Det finns en hel del vilda djur här… ett område med ganska få vägar så de kan leva rätt ostört här” förklarade jag för mitt sällskap.

Regnet tilltog under bilfärden. Inte skulle det väl vara några djur ute i det här vädret? Men efter några minuter dyker en ensam hare upp och låter sig fotograferas. Inte långt efteråt stannade vi på nytt när två rådjur uppehöll sig i skogsbrynet. Nya bilder. ”Vad var det jag sa?” sade jag lite malligt. Och tillade. Det finns älgar och vildsvin här också. Förra sommaren såg jag rävar inte långt härifrån. Förkunnade jag.

Men inombords började jag tvivla på att det alls fanns några vildsvin. Visst, jag hade fått tips om  några uppbökade kvadratmeter under några tallar. Men det var verkligen inget att hänga i granen.

— Stanna, en älg! ropar hon plötsligt och pekar rakt fram.

Nu regnar det rätt kraftigt och älgen står kvar på vägen. Vi rullar de sista metrarna med motorn avstängd. Men medan sekunderna går blir älgen allt mer suddig bakom den blöta vindrutan. Så jag måste gå ut för att få bilder, men kan gömma mig bakom ett träd. Öga mot öga och sen en serie bilder när han lunkar bort.

Humöret tilltar i kapp med regnet.

— Nu fattas det bara svin skrattar jag, väl inne i bilen igen.

— Haha, ja var är de?

Helt plötsligt kändes det realistiskt. Svaret kommer redan efter några minuter. I en kurva vid en jordkällare står plötsligt en svart gestalt. Lägre men kraftigare än ett rådjur!

— Vildsvin! ropar båda.

Jag vrålar nåt om hög puls, tappar bort linsskyddet och hissar ner rutan. Ljusförhållandena från mötet med älgen stämmer, jag behöver bara vrida ett snäpp på slutartiden. Får några tafatta bilder innan gruppen sakta försvinner i gränslandet mellan skogen och kalhygget. För jag hinner inte se hur många de är. Det är först efteråt som vi räknar till sju på displayen. Djuren försvann lika snabbt som de dök upp.

Så här i efterhand måste de väl tänkt likadant som oss; ”Inte finns det väl några galna människor ute i det här vädret?”

Hela familjen gris...

